Brändäys rakentaa yrityksen ytimen | Turku - Mainostoimisto Tuhti

Yritysilme ja brändäys

Brändi on lupaus asiakkaillesi

Brändäys on yksi tärkeimmistä asioista yrityksen menestyksen kannalta, olipa kyseessä suuri, pieni, B2C- tai B2B -yritys. Toimiva brändistrategia antaa yrityksellesi huomattavan etulyöntiaseman markkinoilla, vaikka kilpailu onkin kovaa. Mutta mitä brändäyksellä oikein tarkoitetaan?

Yksinkertaisesti sanottuna, brändi on lupaus asiakkaillesi. Se kertoo, mitä asiakkaat voivat palvelultasi tai tuotteeltasi odottaa, ja mitä erotteutumistekijöitä yritykselläsi on suhteessa kilpailijoihisi.

Lisäksi vahva brändi kertoo, minkälainen yrityksesi on:
  • Onko yritys kenties innovatiivinen, kokenut vai luotettava?
  • Onko tuotteesi arvokas ja korkealaatuinen vai edullinen järkiostos?

Tärkeintä on ymmärtää, ettet voi olla kaikille kaikkea, vaan sinun on löydettävä omat vahvuutesi, joita kohdeyleisösi arvostaa. Näiden asioiden löytäminen, niistä viestiminen ja niitä vahvistavien mielikuvien luominen, on brändäystä.

Yritysilme ja brändäys

Jokaisella yrityksellä on brändi. Hyvä tai huono.

Tärkeimmät brändielementit

Brändin ytimessä on yrityksen logo. Tämän lisäksi brändäyksessä otetaan huomioon muut brändielementit, kuten värit, typografia ja fontit, kuvamaailma, tone of voice, slogan sekä verkkosivujen, esitteiden, käyntikorttien ja muiden materiaalien ulkoasu. Näiden pohjalta laaditaan yrityksen brand book, jonka hyödyntäminen markkinointiviestinnässä tuo huomattavasti tehokkuutta tekemiseen.

Miten hyvä brändi syntyy?

Lähestymme brändäystä yhteistyössä asiakkaan kanssa joko workshop-työskentelyn tai huolellisen esihaastattelun kautta. Esityön avulla selvitämme vähintään yrityksen kohderyhmän ja mahdolliset asiakaspersoonat sekä yrityksen arvolupauksen, mission ja vision.

Olemme toteuttaneet asiakkaan tarpeet huomioiden joko kokonaisvaltaisia bränditöitä, kevyempää “minibrändäystä” sekä brändikehitykseen liittyviä töitä. Kokemuksemme mukaan, tärkein askel onnistuneen brändäyksen kannalta on brändin johdonmukainen viestiminen ja uskollisuus brändiä kohtaan.

Yritysilme ja brändäys